AAC Alternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych

Prowadzący: dr Magdalena Grycman
Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii
Dyplomowany neurologopeda
Specjalista ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej.
zobacz wiecej
Dr Magdalena Grycman jest założycielem i kierownikiem Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie.
Była stypendystką Prentke Romich Scholarship, konsultantem wiodącym „Sieci instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym – alternatywne i wspomagające metody porozumiewania” przy UNDP Umbrella Projekt, przewodniczącą Komitetu Krajów Rozwijających ISAAC (International Society for Augumentative and Alternative Communication).
W 2008 roku po „34. Konkursie projektów badawczych własnych promotorskich” uzyskała grant ministerialny na realizację badań dotyczących porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiących.
We wrześniu 2009 roku obroniła dysertację doktorską pt. „Wpływ komunikacji wspomagającej i alternatywnej na efektywność porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiącej”.
Jest autorką artykułów dotyczących problematyki komunikacji wspomagającej i książek: ,,Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców”, „Porozmawiajmy”, „Porozmawiajmy – poradnik dla nauczyciela”, „Dom malowany” i wielu innych, jest współautorem książki „Wiem, czego chcę” oraz ,,Podręcznego Słownika Terminów AAC” - pierwszej w Polsce tego rodzaju publikacji, adresowanej do szerokiego grona zarówno specjalistów, jak i rodziców, opiekunów, przyjaciół.
Jest wykładowcą na różnych uczelniach w Polsce. Otrzymała dyplomy i wyróżnienia od Ministra Zdrowia, Wojewody Pomorskiego, Przewodniczącego Rady Miasta i Burmistrza Miasta Kwidzyna za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ochrony zdrowia. Pod jej kierownictwem działa Samodzielny Publiczny Ośrodek Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie.
Cena: 1550 zł
Termin: 9 - 11 września 2022 r.
Miejsce: Kraków
Cel i efekty szkolenia:
Na szkoleniu otrzymasz wiedzę oraz umiejętności dotyczące:
oceny efektywności porozumiewania się, wyznaczania celów terapeutycznych, opracowywania sposobów polepszających efektywność porozumiewania się użytkowników AAC,
metod, które są stosowane do wspierania komunikacji osób mających trudności w werbalnym porozumiewaniu się,
procesu tworzenia wieloskładnikowych systemów komunikacyjnych dla różnych grup docelowych użytkowników AAC.
Nauczysz się,
wykorzystywać w swojej pracy sposoby komunikacji wspomagającej pracę z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się: upośledzeniem umysłowym (od lekkiego do głębokiego), mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy (afazja, opóźnienie psychoruchowe, uszkodzenia aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego lub oddechowego i inne), w stanach po uszkodzeniu mózgu w wyniku wypadków, wylewów i zatorów, z niepełnosprawnością sprzężoną.
użytecznych metod oraz technik doskonalenia porozumiewania się użytkowników AAC (m.in. system symboli jednoznacznych, gesty naturalne, znaki manualne MAKATON, PCS, MÓWIK),
umozliwienia osobom z trudnościami komunikacyjnymi wyrażanie swoich potrzeb, preferencji, myśli, opinii, a w konsekwencji pomagają w nawiązywaniu relacji z innymi osobami,
sposobów opracowywania Protokołu do Karty Oceny.
W cenie szkolenia otrzymasz:
- 35 godzin dydaktycznych szkolenia,
- informacje o źródłach wiedzy, na których zostało oparte szkolenie,
- część teoretyczną w postaci zobrazowania oraz szczegółowego omówienia,
- prezentację przykładowych diagnoz i programów terapeutycznych opracowanych w różnych ośrodkach wykorzystujących model oparty na metodzie aktywizacji i superwizji.
- pracę w zespołach nad różnymi przypadkami wymagającymi AAC,
- dyskusję i możliwość dzielenia się obserwacjami i dobrymi praktykami,
- rekomendacje i wskazówki dotyczące samokształcenia po zakończeniu szkolenia,
- informacje o materiałach pomocnych w dalszym rozwoju,
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
- zaświadczenie o ukończeniu kursu zgodne ze standardami Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Wstępne wymagania wobec uczestników:
logopedzi, neurologopedzi, pedagodzy specjalni i psycholodzy pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi, rodzice, fizjoterapeuci, lekarze
Plan szkolenia:
Dzień |
Dzień tygodnia |
Od |
Do |
09 września |
piątek |
10:00 |
18:00 |
10 września |
sobota |
10:00 |
18:00 |
11 września |
niedziela |
09:00 |
16:00 |
Program szkolenia:
Jak wprowadzać AAC ? - omówienie modelu diagnostycznego
Funkcje zachowań komunikacyjnych
Schemat oddziaływań z zakresu komunikacji wspomagającej i alternatywnej – AAC
Diagnoza i planowanie terapii osób z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się
Wyznaczanie celów oddziaływań dla poszczególnych poziomów porozumiewania się użytkowników AAC
Omówienie istotnych elementów indywidualnego systemu komunikacji
Stymulacja wczesnych sposobów porozumiewania się – poziom 0 i 1
Identyfikacja stadium komunikacji dziecka niepełnosprawnego
Zachowania służące porozumiewaniu się. Funkcje zachowań komunikacyjnych
Procedura konstruowania „Profilu umiejętności porozumiewania się”
Stymulujące zabawki
Znaczenie pracy z rodziną dziecka z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się
Omówienie programów wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zaburzeniami
porozumiewania się „Jedzenie”, „Emocje”.
Wykorzystanie komputera – poziom 1 i 2
Tworzenie aplikacji komputerowych z wykorzystaniem zdjęć z najbliższego otoczenia,
Wykorzystywanie programów komputerowych w początkowych etapach pracy.
Wyznaczanie celów oddziaływań dla poszczególnych poziomów (0, 1, 2), opisywanie oddziaływań terapeutycznych oraz określanie zachowań docelowych użytkowników na omawianych poziomach.
Opinie:
Zapisz się na szkolenie